F1 2019: Kell-e csapadékra készülni Interlagosban?

Brazíliában folytatódik a végéhez közeledő 2019-es idény. A felkészülést záporok hátráltathatják, de a futamra száraz körülményekre van kilátás.

Pénteki szabadedzések


1. szabadedzés:

Időjárás: gyakran megnövekvő felhőzet, zápor, zivatar kialakulhat
Szél: élénk nyugati, északnyugati szél erős lökésekkel
Hőmérséklet: 25-27 °C

2. szabadedzés:

Időjárás: gyakran megnövekvő felhőzet, zápor, zivatar kialakulhat
Szél: élénk délnyugati szél erős lökésekkel
Hőmérséklet: 23-25 °C

Szombat

3. szabadedzés:

Időjárás: változóan felhős-napos idő, kis esély egy-egy záporra
Szél: mérsékelt déli szél élénk széllökésekkel
Hőmérséklet: 19-22°C

Időmérő edzés:

Időjárás: változóan felhős-napos idő, kis esély egy-egy záporra
Szél: mérsékelt déli szél élénk széllökéssel
Hőmérséklet: 20-23°C

Vasárnap

Futam:

Időjárás: változóan felhős-napos idő, kis esély egy-egy záporra
Szél: mérsékelt délkeleti szél egy-egy élénk széllökéssel
Hőmérséklet: 20-22°C

Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?

A versenyhétvégén a pénteki napon van a legnagyobb esély csapadékra a szabadedzéseken, ez főleg záporok, zivatarok kialakulását jelenti. A csapadék miatt a pálya tapadása meglehetősen rossz lehet, és a látási viszonyok is jelentősebb mértékben romolhatnak egy-egy zápor során. Emiatt a csapatoknak fel kell mérniük majd, hogy ha vizesek lesznek a körülmények, mennyit köröznek kinn a pályán, illetve mennyi kockázatot vállalnak. Ezen a pályán ugyanis vízátfolyások is könnyen kialakulhatnak, amin felúszhatnak az autók az aquaplaning hatás miatt. Itt az eső mennyiségétől függően az intermediate vagy az eső gumik használatára lesz szükség. Mivel záporokról van szó, a csapadék a pálya mellett is lehullhat úgy, hogy az a pályát nem érinti, szárazon hagyja, ebben az esetben a csapatok felkészülését az eső nem befolyásolja. Ez esetben jellemzően a por teheti csúszóssá a pálya felszínét. Ráadásul a sok felhő miatt a pálya hőmérséklete akár 30 fok alatt is maradhat, ami még nem teljesen ideális a gumik megfelelő mértékű, gyors felmelegítéséhez, ami a tapadás rovására megy. Az 1. szabadedzésen a nyugati, északnyugati szelet élénk, erős lökések kísérhetik, ami oldalszélként jelentkezhet a hosszabb egyenesekben, emiatt megváltozhat az autók egyensúlya. A 2. szabadedzésen viszont már az élénk, erős déli-délnyugati széllökések a 4. kanyar előtti hosszabb egyenes féktávján hátszélként jelentkezhetnek, emiatt csökken a leszorító erő, megnőhet a féktáv, valamint a kanyarban alulkormányzottság jelentkezhet. A célegyenesben, és annak végén is megváltozhat az autók egyensúlya a széllökések miatt, itt nagyjából szembeszél lehet majd, ami miatt nő a leszorító erő, csökken a féktáv hossza, az 1. kanyar bejáratán pedig túlkormányzottá válhatnak az autók. A kanyargós részen pedig szintén kissé instabilabbakká válhatnak a versenyautók.

Szombaton a 3. szabadedzésen és az időmérőn is előfordulhatnak napos időszakok, melyek növelik az aszfalt hőmérsékletét, 30-35 fok közé is melegedhet a pálya felszíne a napsütéses időszakok hosszától függően, viszont az sem kizárt, hogy a pálya térségét időnként kisebb csapadék eléri, emiatt csökken majd a tapadás, az időmérőn pedig akár a végső sorrend kialakulásába is beleszólhat, ha menet közben elkezdene esni az eső, ugyanis a mért körrel nem rendelkező pilótáknak ebben az esetben nem lenne esélyük jó kört futni, ha pedig váltani is kell esőgumikra, akkor pedig semmi esélye az adott pilótának javítani. Az élénk, erős délies széllökések a pénteki naphoz hasonló problémákat idézhetnek elő a féktávokon és a kanyarokban.

Vasárnap a verseny ideje alatt a jelenlegi számítások szerint csapadéknak csak minimális az esélye, így jó eséllyel száraz futamot láthatunk. Ha hosszabb időre kisüt a nap a pálya hőmérséklete 30 fok fölé is emelkedhet, mely már jó tapadási viszonyokat jelenthet, a korábbi napokban hullott csapadék viszont lemoshatja az ideális ívre felhozott, jobb tapadást biztosító gumiréteget. Ezen a napon a délkeleti szelet kísérhetik élénk lökések, melyeknek köszönhetően a fentebb már említett problémák ismét jelentkezhetnek. A célegyenes végén pedig ez teljesen szembeszélként jelentkezhet, ami miatt a féktávon nagyobb lehet a leszorító erő, csökkenhet a féktáv hossza, így a kanyarban túlkormányzottság is előfordulhat. Viszont, ha mégis előfordulna kevés csapadék, akkor az a verseny menetébe is jelentősebben beleszólhatna, ugyanis a csapatoknak el kell gondolkodniuk azon, hogy mikor váltsanak intermediate, vagy esős gumikra, ami persze az esetleges csapadék intenzitásától is függ. Ezzel pedig ismét rosszabbá válhatnak a tapadási viszonyok.

Borítókép: Wikipedia

Szerző: Varga Sándor
Megjelent: 2019.11.13 16:06


Hirdetés

Kapcsolódó hírek

F1 2024: Az időjárás is beleszólhat a Kínai Nagydíj hétvégéjébe
F1 2024: A suzukai tavaszban folytatódik a száguldás
F1 2024: Szeles idő várja a mezőnyt Melbourne-ben