Téli túra a Bihar-hegységben

A Pádis-fennsíkon napjainkban derékig érő hó fogadja a túrázókat, megnéztük.

Irány Erdély

Hazánkban is többfelé nagyobb hó hullott az elmúlt napokban, északon egyes helyeken 30 cm. Figyelve az időjárás-előrejelzéseket, illetve hóvastagság adatokat úgy gondoltuk néhányan nézzük meg mennyi hó is lehet valójában a Bihar-hegységben. Az Erdélyi túrák segítségével tehát felkerestük a Békéscsabától 160 km-re található Pádis-fennsíkot, illetve a Boga-völgyét.

Megfagyott vízesés a hegység lábánál

Az Erdélyi-középhegység lábánál rögtön egy megfagyott vízesés fogadott minket, természetesen azonnal megálltunk a sűrű havazásban és közvetlen közelről is megtekintettük.

Boga-telep

Innen egészen a Boga-völgyig vezetett utunk, immáron teljesen havas úttesten.

Sűrű havazásban, sötétben

Idő hiányában az első napon csak első, Gáspár-vízesést tekintettük meg. Visszafelé már így is vak sötétben, zseblámpáink, mobiljaink fényénél mentünk. A sűrű havazásban azonban ebben is felleltük a túra eme szépségét. A Háromkirály-vízesést a következő napon vettük célba, méghozzá úgy, hogy a szerpentinen felülről indultunk túránkra.

Térdig érő hóban a vízesésekhez

Fentről kb. 50 cm-es szűz hóban ereszkedtünk le az olykor meredek sziklaoldalon. Maga a túránk kb. 7,5 km hosszú volt. A látvány kétségkívül megér minden nehézséget, hiszen olyan helyen járhat az ember ahol télen csak kevesek.

Immáron könnyebb terepen

Miután mindhárom vízesést megnéztük a Boga-völgyében várt autónk, amelyre hóláncot szerelve megközelítettük a Pádis-fennsíkot.

Hólánc nélkül egy métert se

Egész pontosan a Bál-rétig jutottunk. Azért csak megközelítettük, mert 800-900 m felett hatalmas hó volt, 1.100-1.200 m fölé merészkedni már csak gyalogosan, hótalpakon tudtunk volna.

Mesevilág

A látvány egész egyszerűen mesebeli volt. A fenyőkre egyenként talán mázsánál is több hó rakódott le, jóformán alig látszottak ki. A hóvastagságot pedig sajátos mód mértük meg. A szűz hóba legalább derékig gázoltunk bele, avagy síbotjaink egy könnyed mozdulattal markolatig süllyedtek benne.

Szerző: Bodrogi Attila
Megjelent: 2017.01.17 20:10

Hirdetés

Kapcsolódó hírek

Ilyen időjárás várja a Tour de Hongrie mezőnyét az első szakaszon
Több, mint 10 fokos kontrasztot okoz a front észak és dél között
Hullócsillagok szelték át az éjszakai égboltot