A koronavírus-járvány jelentősen visszavetette a légiközlekedést, ezzel együtt pedig az időjárás-előrejelző modellek számára fontos repülőgépes mérések számát is.
A megváltozott körülmények ugyanakkor elősegítették, hogy a levegőben maradt járatok korábban nem felhasznált mérései is eljussanak az előrejelző központokba, továbbá más adatforrásokat is segítségül hívtak a kieső adatsorok pótlására. Ilyen adatsor például a holland meteorológiai szolgálat (KNMI) által felügyelt európai Mode-S repülőgépes szélmérések, ill. a német meteorológiai szolgálat (DWD) által Open Data (nyílt adat) keretek között közre bocsátott, a meteorológiai ballonok esésekor mért adatok.
A felhasznált mérések minden esetben minőségellenőrzésen esnek át, így figyeltek fel arra az európai előrejelző központ (ECMWF) munkatársai, hogy egyes repülőgépek látszólag megfelelő szélerősséget, de a modell által előrejelzettől és a környező repülőgépek által jelentettől is merőben eltérő szélirány adatokat küldenek.
A vizsgálat során kiderült, hogy a Boeing 787-esek fedélezeti szoftverébe hiba csúszott, így azok a szélvektorok észak-déli (szaknyelven V) komponensét rossz előjellel küldik le a felszíni központba.
Pirossal a 787-esek hibás szélmérései, melyeken az észak-déli irány fel lett cserélve
(forrás: Aircraft data and COVID-19: impact and mitigation measures at ECMWF, 14. dia)
A probléma elhárítását nehezítette, hogy az előrejelző központokba adatvédelmi okokból anonimizáltan érkeznek a repülőgépes mérések adatsorai. Ez azt jelenti, hogy abból se a járatszám, se a repülőgép típusa nem kiolvasható, ami lehetővé tenné a Dreamlinerekre történő pontos szűrést.
Európa és Észak-Amerika között zajlik bolygónk egyik legforgalmasabb légiközlekedése, így ezen a szakaszon a nagy számú mérések közül nagy bizonyossággal kiszűrhető, hogy mely mérések származnak az említett géptípusról. A déli féltekén ugyanakkor jóval ritkább a forgalom, így a szűrés is nehézkesebb, ráadásul pont ezen a területen a kevesebb adat miatt a modellek becslése is bizonytalanabb.
A problémát jelenleg csak félig sikerült orvosolni, az empirikus alapon beazonosított, 787-essel repült járatok szélirány-adatait utólagos korrekciónak vetették alá, a bizonytalan típusú gépek adatainak felhasználása ugyanakkor átmenetileg szünetel, értékes információktól megfosztva ezzel az előrejelző modelleket.
További részletek az Bruce Ingleby, az ECMWF munkatársának szerdai prezentációjában (angolul).
Címlapi kép: Wikimedia Commons
Szerző: Szente-Varga Bálint
Megjelent: 2021.06.04 9:56