F1 2023: Záporok locsolhatják meg időnként a pályát Kanadában

A Kanadai Nagydíj hétvégéjén többször is felkerülhetnek az esőgumik a versenyautókra.

Pénteki szabadedzések

1. szabadedzés:

Időjárás: változóan napos-felhős idő, kis eséllyel zápor előfordulhat
Szél: gyenge, mérsékelt délnyugati szél
Hőmérséklet: 24-26°C

2. szabadedzés:

Időjárás: erősen felhős idő, esély mutatkozik időnként zápor, zivatar kialakulására
Szél: mérsékelt délnyugati szél egy-egy élénk széllökéssel
Hőmérséklet: 21-23°C

Szombat

3. szabadedzés:

Időjárás: erősen felhős idő, esély mutatkozik időnként zápor, zivatar kialakulására
Szél: mérsékelt északkeleti szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 19-21°C

Időmérő edzés:

Időjárás: erősen felhős idő, esély mutatkozik időnként zápor, zivatar kialakulására
Szél: mérsékelt keleties szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 19-21°C

Vasárnap

Futam:

Időjárás: erősen felhős idő, esély mutatkozik időnként eső, zápor kialakulására
Szél: mérsékelt északkeleti szél
Hőmérséklet: 18-20°C

A montréali versenypálya egy része | Fotó: Pedrik

Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?

Ezen a hétvégén Kanadában folytatódik a Forma-1-es világbajnokság a montréali Circuit Gilles Villeneuve versenypályán.

A pénteki első szabadedzésen még időnként kisüthet a nap, így magasabb lehet a pálya felszínének hőmérséklete, a második edzés alatt viszont már sok felhő lehet a pálya fölött, így az aszfalt is visszahűl, emiatt megváltozhatnak a tapadási és gumikopási viszonyok.

Időnként akár záporok is kialakulhatnak a pálya térségében,

nagyobb eséllyel a második tréning során, így előkerülhetnek a vizes pályára alkalmas gumik is. Ilyenkor csúszósabb a pálya, viszont fontos tapasztalatokat szerezhetnek a pilóták ilyen körülmények között, ugyanis a hétvége további részében is előfordulhat még csapadék. A második edzés során egy-egy élénk délnyugati széllökés a pálya egyes részein kissé instabillá teheti a versenyautókat.

Szombaton a harmadik szabadedzésen és az időmérőn is hasonló időjárási körülményekre számíthatnak a csapatok. Felhős lesz az ég, nem igazán nyári idő lesz a jellemző, a nap is csak időnként bújhat elő, így összességében alacsony lesz a pálya hőmérséklete, ami hatással lehet a tapadási viszonyokra, illetve a gumikopás mértékére is.

Ugyanakkor esély mutatkozik időnként záporok, zivatarok kialakulására a pálya környékén,

így ha az időmérőn, vagy akár már azt megelőzően, de akár a harmadik szabadedzésen is a pálya fölé keveredik egy ilyen záport adó felhő, akkor az jelentős hatással lehet a végső rajtsorrendre is. Ugyanis ilyen körülmények között nem mindegy, hogy ki mikor tud gyorskört futni, valamint megnő a kicsúszás veszélye is az esős időben. Nagy szerep hárul a stratégákra is a pilóták mellett. A szél északkeletire, keletire fordulhat, melyet élénk lökések kísérhetnek, ami hatással lehet az autók egyensúlyára, valamint a jelentősen megváltozott szélirány is zavaró lehet a pilóták számára.

A montréali versenypálya visszafordító, 10-es kanyarja | Fotó: Magicfab

Vasárnap a verseny előtt, alatt is kialakulhat eső, zápor a pálya térségében,

ami befolyásolhatja a futamot. Ha egy-egy zápor megérkezne a pálya fölé, akkor az a verseny végkimenetelébe is beleszólhat, ugyanis nem mindegy, hogy ki mikor vált át a vizes pályára alkalmas gumikra, így fontos tényező lehet a stratégia. Valamint a kicsúszás veszélye is nagyobb ilyen körülmények között. Ha száraz maradna a pálya, akkor sem lesz magas a pálya felszínének hőmérséklete a sok felhő, valamint a nem igazán nyárias idő miatt. Emiatt szintén adódhatnak gondok a tapadással, valamint a gumikopás mértéke is kérdéses lehet. Ezen a napon várhatóan a szél nem lesz igazán befolyásoló tényező.

Borítókép: Mark McArdle

Szerző: Berceli Balázs
Megjelent: 2023.06.14 14:28


Hirdetés

Kapcsolódó hírek

Nem lesz zavartalan az idei fesztiválszezon kezdete Sopronban
F1 2024: Vasárnapra romolhat el az idő Imolában
Gyönyörű májusi idővel indul a hét, az esőre még várni kell