Pénteki szabadedzések
1. szabadedzés:
Időjárás: változóan napos-felhős idő, kis eséllyel zápor előfordulhat
Szél: gyenge, mérsékelt délnyugati szél
Hőmérséklet: 24-26°C
2. szabadedzés:
Időjárás: erősen felhős idő, esély mutatkozik időnként zápor, zivatar kialakulására
Szél: mérsékelt délnyugati szél egy-egy élénk széllökéssel
Hőmérséklet: 21-23°C
Szombat
3. szabadedzés:
Időjárás: erősen felhős idő, esély mutatkozik időnként zápor, zivatar kialakulására
Szél: mérsékelt északkeleti szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 19-21°C
Időmérő edzés:
Időjárás: erősen felhős idő, esély mutatkozik időnként zápor, zivatar kialakulására
Szél: mérsékelt keleties szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 19-21°C
Vasárnap
Futam:
Időjárás: erősen felhős idő, esély mutatkozik időnként eső, zápor kialakulására
Szél: mérsékelt északkeleti szél
Hőmérséklet: 18-20°C
A montréali versenypálya egy része | Fotó: Pedrik
Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?
Ezen a hétvégén Kanadában folytatódik a Forma-1-es világbajnokság a montréali Circuit Gilles Villeneuve versenypályán.
A pénteki első szabadedzésen még időnként kisüthet a nap, így magasabb lehet a pálya felszínének hőmérséklete, a második edzés alatt viszont már sok felhő lehet a pálya fölött, így az aszfalt is visszahűl, emiatt megváltozhatnak a tapadási és gumikopási viszonyok.
Időnként akár záporok is kialakulhatnak a pálya térségében,
nagyobb eséllyel a második tréning során, így előkerülhetnek a vizes pályára alkalmas gumik is. Ilyenkor csúszósabb a pálya, viszont fontos tapasztalatokat szerezhetnek a pilóták ilyen körülmények között, ugyanis a hétvége további részében is előfordulhat még csapadék. A második edzés során egy-egy élénk délnyugati széllökés a pálya egyes részein kissé instabillá teheti a versenyautókat.
Szombaton a harmadik szabadedzésen és az időmérőn is hasonló időjárási körülményekre számíthatnak a csapatok. Felhős lesz az ég, nem igazán nyári idő lesz a jellemző, a nap is csak időnként bújhat elő, így összességében alacsony lesz a pálya hőmérséklete, ami hatással lehet a tapadási viszonyokra, illetve a gumikopás mértékére is.
Ugyanakkor esély mutatkozik időnként záporok, zivatarok kialakulására a pálya környékén,
így ha az időmérőn, vagy akár már azt megelőzően, de akár a harmadik szabadedzésen is a pálya fölé keveredik egy ilyen záport adó felhő, akkor az jelentős hatással lehet a végső rajtsorrendre is. Ugyanis ilyen körülmények között nem mindegy, hogy ki mikor tud gyorskört futni, valamint megnő a kicsúszás veszélye is az esős időben. Nagy szerep hárul a stratégákra is a pilóták mellett. A szél északkeletire, keletire fordulhat, melyet élénk lökések kísérhetnek, ami hatással lehet az autók egyensúlyára, valamint a jelentősen megváltozott szélirány is zavaró lehet a pilóták számára.
A montréali versenypálya visszafordító, 10-es kanyarja | Fotó: Magicfab
Vasárnap a verseny előtt, alatt is kialakulhat eső, zápor a pálya térségében,
ami befolyásolhatja a futamot. Ha egy-egy zápor megérkezne a pálya fölé, akkor az a verseny végkimenetelébe is beleszólhat, ugyanis nem mindegy, hogy ki mikor vált át a vizes pályára alkalmas gumikra, így fontos tényező lehet a stratégia. Valamint a kicsúszás veszélye is nagyobb ilyen körülmények között. Ha száraz maradna a pálya, akkor sem lesz magas a pálya felszínének hőmérséklete a sok felhő, valamint a nem igazán nyárias idő miatt. Emiatt szintén adódhatnak gondok a tapadással, valamint a gumikopás mértéke is kérdéses lehet. Ezen a napon várhatóan a szél nem lesz igazán befolyásoló tényező.
Borítókép: Mark McArdle
Szerző: Berceli Balázs
Megjelent: 2023.06.14 14:28