F1 2023: Monacóban előkerülhetnek az esőgumik?

A Monacói Nagydíj időmérőjén, valamint a futamon is záporok környékezhetik meg a pályát.

Pénteki szabadedzések

1. szabadedzés:

Időjárás: napos-gyengén felhős idő, csapadék nem valószínű
Szél: mérsékelt délies szél
Hőmérséklet: 22-24°C

2. szabadedzés:

Időjárás: napos-gyengén felhős idő, csapadék nem valószínű
Szél: mérsékelt délnyugati szél
Hőmérséklet: 22-24°C

Szombat

3. szabadedzés:

Időjárás: gyengén felhős idő, csapadéknak kicsi az esélye
Szél: mérsékelt délkeleti szél
Hőmérséklet: 22-24°C

Időmérő edzés:

Időjárás: változóan napos-felhős idő, némi esély mutatkozik időnként egy-egy záporra
Szél: mérsékelt délkeleti szél
Hőmérséklet: 22-24°C

Vasárnap

Futam:

Időjárás: változóan-erősen felhős idő, esély mutatkozik időnként záporok, zivatarok kialakulására
Szél: gyenge, mérsékelt déli-délnyugati szél, de záporok környezetében lehet egy-egy élénk, erős széllökés
Hőmérséklet: 20-22°C

A monacói pálya egy része a kikötővel | Kép forrása: Mike Norton

Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?

Monacóban folytatódik a Forma-1-es szezon ezen a versenyhétvégén, ahol korláttól korlátig autóznak a híres utcai pályán. Ez önmagában is hatalmas kihívást jelent, de vajon az időjárás még nehezebbé teszi a pilóták dolgát?

A pénteki szabadedzéseken napos, száraz idő valószínű,

így az aszfalt hőmérséklete is kellően magas lehet a gumik felmelegítéséhez, viszont az árnyékosabb részeken alacsonyabb lehet pálya hőmérséklete. Ezen a napon még poros, csúszós lehet az aszfalt felszíne, mivel utcai pályáról van szó, így fontos lesz a gumik megfelelő hőmérsékleti tartományba hozatala, ugyanis itt egy kisebb megcsúszás, hiba is autótörést eredményezhet. A déli-délnyugati szél általában gyenge, mérsékelt marad, így ez nem lesz befolyásoló tényező.

A szombati harmadik szabadedzésen nagyjából hasonló időjárási körülményekre számíthatnak a csapatok, mint pénteken, így a napos időszakok ismét kellően felmelegíthetik a pálya felszínét, de az árnyékosabb részeken ismét hűvösebb lehet az aszfalt. A szél ezen az edzésen sem lesz befolyásoló tényező.

Az időmérőre már több felhő érkezhet a pálya térségébe, melyek már gyakrabban eltakarhatják a napot, így az aszfalt hőmérséklete is valamelyest alacsonyabb lehet, mint a szabadedzések során. Ugyanakkor némi esély mutatkozik arra is, hogy 

időnként egy-egy zápor kialakuljon a pálya térségében,

így ha a pálya fölé sodródna egy ilyen felhő, akkor az nagyban befolyásolná az időmérő menetét, valamint ekkor kerülnének elő először a hétvége során a vizes pályára alkalmas gumik is. Vizes pályán megnő a kicsúszás veszélye, valamint ebben az esetben a szűk utcai pályán még fontosabbá válna a stratégia. Ha száraz marad a pálya, akkor is nehéz dolguk lesz a pilótáknak a szalagkorlátok között a valamivel hűvösebb aszfalt miatt.

A híres monacói hajtűkanyar, a Grand Hotel Hairpin | Kép forrása: Jeff Wilcox

Vasárnap még több felhő lehet az égen, és

időnként záporok, zivatarok is kialakulhatnak a pálya térségében.

Ez azt jelenti, hogy nem biztos, hogy száraz körülmények között zajlik majd a verseny. Itt több forgatókönyv is előfordulhat, ugyanis lehet, hogy vizes pályán kezdődik a verseny, de menet közben felszárad a pálya, esetleg verseny közben újabb zápor locsolja meg a pályát, vagy akár az is, hogy száraz pályán indul a futam, és menet közben kell váltani vizes pályára alkalmas gumikra. De akár valamilyen mértékben végig vizes is lehet a pálya. Ezekben az esetekben az időjárás nagy kavarodást okozhat a futamon, ugyanis menet közben kell alkalmazkodni stratégiailag a változó körülményekhez. Mondani sem kell, hogy ezen a pályán a vizes körülmények mennyire megnehezítik a pilóták dolgát, ugyanis olyankor sokkal könnyebben megcsúszhatnak az autók, és itt egyből a korlát jön, csak egy-két helyen van kisebb bukótér. Ha viszont száraz marad az idő, és az esőfelhők elkerülik a pályát, akkor a szabadedzéseken szerzett tapasztalatokat hasznosíthatják a csapatok. Az még egy csavar lehet a történetben, ha a futam előtt az eső lemossa a pályát, de a futam már száraz pályán rajtol, akkor alacsony tapadási viszonyokra számíthatnak a versenyzők. A felhő is több lesz, így a pálya felszínének hőmérséklete is alacsonyabb lehet a hétvége korábbi részeihez képest, ami újabb nehézségeket okozhat. A déli-délnyugati szél ezen a napon is általában gyenge, mérsékelt marad, de ha zápor érkezik, akkor átmenetileg előfordulhat egy-egy élénk, esetleg erős széllökés, ami kissé megbonthatja a versenyautók egyensúlyát.

Borítókép: Uncidunci

Szerző: Berceli Balázs
Megjelent: 2023.05.24 14:03


Hirdetés

Kapcsolódó hírek

F1 2024: Nyári meleg, de kissé szeles idő várja a mezőnyt Miamiban
F1 2024: Az időjárás is beleszólhat a Kínai Nagydíj hétvégéjébe
F1 2024: A suzukai tavaszban folytatódik a száguldás