Pénteki szabadedzések
1. szabadedzés:
Időjárás: napos-gyengén felhős idő, csapadék nem valószínű
Szél: mérsékelt keleties szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 30-32°C
2. szabadedzés:
Időjárás: napos-gyengén felhős idő, csapadék nem valószínű
Szél: mérsékelt keleties szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 29-31°C
Szombat
3. szabadedzés:
Időjárás: közepesen felhős idő, csapadéknak kicsi az esélye
Szél: élénk délkeleti szél
Hőmérséklet: 29-31°C
Időmérő edzés:
Időjárás: változóan felhős-napos idő, némi esély mutatkozik egy-egy futó záporra
Szél: élénk délkeleti szél
Hőmérséklet: 29-31°C
Vasárnap
Futam:
Időjárás: változóan-erősen felhős idő, időnként esély mutatkozik egy-egy futó záporra, zivatarra
Szél: mérsékelt délies szél egy-egy élénk lökéssel
Hőmérséklet: 29-31°C
Pályarajz: Anthony Alessio Tralongo
Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?
Ezen a versenyhétvégén a Forma-1 mezőnye az USA-ba látogat, azon belül is a floridai Miamiba, ahol a Hard Rock Stadium köré épített utcai pálya, a Miami International Autodrome várja a mezőnyt.
A pénteki szabadedzéseken napos, száraz idő fogadja a csapatokat,
csapadéknak nagyon kicsi az esélye, így minden bizonnyal száraz körülmények között gyarkorolhatnak a pilóták. Ugyanakkor a floridai nyárban nagyon magas lesz a pálya hőmérséklete az első szabadedzésen, a másodikon, ahogy a nap egyre alacsonyabban lesz az égen, úgy fog hűlni folyamatosan a pálya felszíne, de még akkor is magas értékek lesznek jellemzőek. Ezek a körülmények segítenek a gumik megfelelő felmelegítésében, de kezdetben még a sötétben tapogatózhatnak a csapatok a tapadási és a kopási viszonyok kiismerése során. Az első edzésen pedig még poros is lehet a pálya, ami kissé csökkentheti a tapadási viszonyokat. Az edzések során egy-egy élénk keleties széllökés a pálya egyes részein kissé befolyásolhatja a versenyautók egyensúlyát.
A szombati harmadik szabadedzésen a péntekihez hasonló körülményekre számíthatnak a csapatok. A meleg, többnyire napos idő ismét hasonló tapadási és gumikopási viszonyokat eredményezhet, mint az első két szabadedzésen. Csapadéknak ekkor még kicsi az esélye. Az élénk délkeleti széllökések a pálya egyes részein instabilitási problémákat okozhatnak.
Kép forrása: A.J. Lipp - a kép illusztráció
Az időmérőn a nyári melegben már több felhő lehet a pálya térségében,
és időnként egy-egy futó zápor, esetleg zivatar is kialakulhat.
Ha érkezne némi csapadék a pályára, akkor az nagyban megkavarhatná a stratégiákat, illetve előkerülhetnek ebben az esetben az esős körülményekre szánt gumik is. Valamint nem elhanyagolható tényező az sem, hogy megnő a kicsúszás veszélye, ami egy utcai pályán még nagyobb kockázatot jelent. De mivel a csapadék záporos jellegű lesz, ezért az is benne van a pakliban, hogy a pálya szárazon marad, és csak a közelben lesz égi áldás. Ebben az esetben a szabadedzéseken szerzett tapasztalatokat hasznosíthatják a csapatok, ugyanis a körülmények ekkor hasonlóak lesznek, mint a hétvége korábbi részében, bár a több felhő miatt kicsivel alacsonyabb lehet a pálya felszínének hőmérséklete. A szél a kvalifikáció közben is élénk lehet, mely ismét okozhat egyensúlyi problémákat a pálya egyes részein.
Vasárnap a verseny idején is nyári melegre számíthatnak a pilóták,
viszont ekkor is esély mutatkozik a térségben elszórtan záporok, zivatarok kialakulására.
Tehát csapadék szempontjából hasolnó lehet a helyzet, mint az időmérőn, hogy a pálya elázása esetén előkerülhetnek a vizes pályára alkalmas gumik, ami megkavarhatja a versenyt és a stratégiákat. Ugyanakkor ismét benne van a pakliban, hogy a záporok csak a pálya térségét öntözik meg, ebben az esetben marad a száraz körülmény, a magas pályahőmérséklet, amiről már a csapatoknak lesz tapasztalatuk a korábbi napokból kiindulva. A verseny során a gumikopás mértéke fontos tényező lehet. Ugyanakkor élénk széllökésekre is számítaniuk kell a pilótáknak, melyek a pálya egyes részein egyensúlyi problémákat okozhat.
Borítókép forrása: Chris6d
Szerző: Berceli Balázs
Megjelent: 2023.05.03 13:34