Pénteki szabadedzések
1. szabadedzés:
Időjárás: felhős idő, nagy esély mutatkozik eső, zápor kialakulására
Szél: gyenge-mérsékelt északias szél
Hőmérséklet: 17-19°C
2. szabadedzés:
Időjárás: felhős idő, nagy esély mutatkozik eső, zápor kialakulására
Szél: gyenge északnyugati szél
Hőmérséklet: 17-19°C
Szombat
3. szabadedzés:
Időjárás: változóan napos-felhős idő, csapadéknak kicsi az esélye
Szél: mérsékelt északnyugati szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 22-24°C
Időmérő edzés:
Időjárás: változóan napos-felhős idő, csapadéknak kicsi az esélye
Szél: élénk északnyugati szél
Hőmérséklet: 22-24°C
Vasárnap
Futam:
Időjárás: felhős idő, esély mutatkozik időnként eső, zápor kialakulására
Szél: mérsékelt délkeleti szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 20-22°C
Fotó: Planet Labs, Inc.
Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?
Ezen a versenyhétvégén Japánba látogat a Forma-1 az élvezetes suzukai versenypályára, a Suzuka International Racing Course-re.
A pénteki szabadedzések során sok felhő lesz a pálya fölött, és nagy esély mutatkozik arra,
hogy eső, zápor alakuljon ki a pálya térségében a tréningek során.
Emiatt nagy valószínűséggel elsősorban a vizes pályára alkalmas gumik kerülhetnek elő ezen a napon, a száraz pályán való körözésre jelenleg kisebb esély mutatkozik. Ez viszont befolyásolhatja a második szabadedzésre tervezett gumitesztet is, ugyanis ennek az edzésnek a hosszát 90 percesre módosították, hogy a pilóták tesztelhessék a 2023-as gumik prototípusait. A vizes pályán rosszabbak a tapadási viszonyok, így megnő a kicsúszás veszélye. Emellett az aszfalt hőmérséklete sem lesz magas, ami további gondokat okozhat a gumik felmelegítése, valamint a tapadés terén. Ha mégis száraz maradna a pálya, amire most kisebb az esély, akkor is alacsony pályahőmérséklet mellett körözhetnének a pilóták, ami rosszabb tapadási viszonyokat, nehezebb gumifelmelegítést eredményezhet. A szél nem lesz jelentős ezen a napon, így ez nem lesz befolyásoló tényező.
Szombaton a harmadik szabadedzésen és az időmérő edzésen is jó esély mutatkozik arra, hogy a felhők közül gyakran kisüssön a nap,
valamint ezen programok alatt a csapadéknak kicsi az esélye,
így minden bizonnyal száraz pályan gyakrolhatnak a pilóták a kvalifikáció előtt, mely fontos lehet, ha ekkor mehetnek a pilóták először a pályára száraz körülmények között. Az időmérőre is száraz pályás körülmények között kerülhet sor a jelenlegi számítások szerint. A napos időszakok miatt magasabb lehet a pálya hőmérséklete, ami segíthet a gumik felmelegítésében, viszont fontos lesz felmérni a gumikopás mértékét. Ezen a napon az északnyugati szelet élénk lökések kísérhetik, melyek a pálya egyes részein kisebb mértékű instabilitási problémákat okozhatnak.
Fotó: Carloshonda
A jelenlegi számítások szerint vasárnap a futam idejére ismét visszatérhetnek a felhők,
és esély mutatkozik időnként eső, zápor kialakulására is a pálya térségében.
Amennyiben a pályát elérik az esőfelhők, úgy a pénteki vizes pályán szerzett tapasztalok jól jöhetnek a verseny során. A vizes pályán ugyanakkor ismét alacsony lesz az aszfalt hőmérséklete, rosszabbak lesznek a tapadási viszonyok, így megnő a kicsúszás veszélye. Ha futam közben érkezne égi áldás, akkor az akár jelentősebb mértékben is megkavarhatná a verseny alakulását, valamint fontos tényezővé léphetne elő, hogy ki mikor tudna a boxba hajtani kerékcserére. De az is előfordulhat, hogy ezek az esőfelhők elkerülik a pályát, és száraz marad az aszfalt, viszont a felhős idő miatt ekkor sem lesz magas a pálya felszínének hőmérséklete, ami miatt nehezebbé válhat a gumik optimális hőmérsékletre való felmelegítése, valamint megváltozhat a gumikopás mértéke is. Ezen a napon a délkeleti szelet kísérhetik élénk lökések, melyek kissé befolyásolhatják a versenyautók egyensúlyát, valamint a megváltozott szélirány kezdetben akár kissé zavaró is lehet a pilóták számára a pálya egyes részein.
Borítókép: Tokumeigakarinoaoshima
Szerző: Berceli Balázs
Megjelent: 2022.10.05 14:21