Péntek
1. szabadedzés:
Időjárás: változóan napos-felhős idő, kis eséllyel átmeneti zápor, zivatar kialakulhat
Szél: mérsékelt délkeleti szél
Hőmérséklet: 25-27°C
Időmérő edzés:
Időjárás: erősen felhős idő, esély mutatkozik zápor, zivatar kialakulására
Szél: élénk délkeleti szél
Hőmérséklet: 20-22°C
Szombat
2. szabadedzés:
Időjárás: erősen felhős idő, esély mutatkozik időnként zápor, zivatar kialakulására
Szél: mérsékelt délkeleti szél
Hőmérséklet: 25-27°C
Sprint:
Időjárás: erősen felhős idő, esély mutatkozik zápor, zivatar kialakulására
Szél: mérsékelt délkeleti szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 22-24°C
Vasárnap
Futam:
Időjárás: erősen felhős idő, esély mutatkozik zápor, zivatar kialakulására
Szél: mérsékelt délkeleti szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 22-24°C
Fotó: Planet Labs, Inc.
Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?
Az idei szezon utolsó előtti Forma-1-es versenyhétvégéjére a brazíliai Sao Pauló-ban, pontosabban annak Interlagos városrészében kerül sor az Autódromo José Carlos Pace versenypályán. Egy újabb sprinthétvége vár a csapatokra, így a pénteki első szabadedzést követően már az időmérő edzésre kerül sor még ugyanazon a napon.
A pénteki első szabadedzésen gyakran takarhatják felhők a napot, viszont a nyári melegben az időnként kisütő nap kellő tartományba melegítheti a pálya felszínét, ami segíthet a gumik felmelegítésében, viszont a gumikopás mértékét is fontos lehet felmérni, bár ezen a hétvégén lehet, hogy nem ez nem lesz a legmeghatározóbb tényező.
A pálya térségében időnként záporok, zivatarok kialakulhatnak,
ami megzavarhatja a csapatokat a felkészülésben. Ha egy-egy zápor eléri a pályát, akkor a vizes körülmények között rosszak lehetnek a tapadási és látási viszonyok, megnő a kicsúszás veszélye. Viszont fontos lehet a tapasztalatszerzés ilyen körülmények között, mert a hétvége további részében is szükség lehet a vizes pályára alkalmas gumikra. Ugyanakkor egy kicsúszás, esetleg autótörés az egész hétvégére rányomhatja a bélyegét, ugyanis már pénteken sok kerül az időmérő edzésre. A szél nem lesz jelentős az első szabadedzés során.
Az időmérő edzés során esély mutatkozik időnként záporok, zivatarok kialakulására a pálya térségében,
így a vizes körülmények nehéz feladat elé állíthatják a csapatokat és a pilótákat egyaránt, ha az égi áldás eléri a pályát. Nagy lesz a kicsúszás veszélye, rosszak lehetnek a tapadási és látási viszonyok. Előbbi a vizes, hűvösebb aszfalt miatt, utóbbi pedig a felvert vízpermet miatt következhet be. Még az is előfordulhat, hogy az időjárás miatt csúsztatni kell a kvalifikációt, vagy időnként meg kell azt szakítani. A jelenlegi számítások szerint kisebb annak az esélye, hogy teljesen száraz körülmények legyenek az időmérő során. A délkeleti szél ekkor már élénk lehet, mely a pálya egyes részein kissé ronthatja a versenyautók stabilitását.
Fotó: Morio
A szombati második szabadedzés során is sok felhő lesz a pálya térségében,
időnként ekkor is előfordulhat egy-egy zápor, zivatar,
mely ismét azt eredményezhetné, hogy vizes körülmények között körözzenek a pilóták. Ekkor ismét rosszak lehetnek a tapadási és látási viszonyok, megnő a kicsúszás vszélye, így az is előfordulhat, hogy sok pilóta nem kockáztat az amúgy is nem sok téttel bíró tréningen, és inkább kiülik a boxban a második szabadedzést. Ha száraz maradna a pálya, akkor magasabb pályahőmérséklet mellett tesztelhetnék a gumikopás mértékét, mely esetleg még jól jöhet a hétvége további részében. Nem lesz jelentős a légmozgás.
A sprinten is sok felhő lehet a pálya térségében, időnként záporok, zivatarok is kialakulhatnak,
így sor kerülhet az első vizes pályás sprintversenyre. Ekkor szintén rosszak lehetnek a tapadási és látási viszonyok, nagy lesz a kicsúszás veszélye, így a pilótáknak nagyon óvatosnak kell lenniük, hiszen ennek a sprintnek a végeredménye határozza meg a vasárnapi rajtsorrendet. Az is előfordulhat, ha nagyon rosszak a körülmények, hogy csúsztatják, vagy megszakítják a sprintversenyt. Az élénk délkeleti széllökések pedig a pálya egyes részein kisebb mértékű stabilitási problémákat is okozhatnak. A száraz pálya esélye jelenleg sokkal kisebb, mint a vizes pályáé, így csak kis eséllyel kerülhetnek fel az autókra a száraz pályára alkalmas gumik.
Fotó: Pedro Leiria
Vasárnap a verseny idején is felhős lesz az ég,
és ekkor is esély mutatkozik arra, hogy időnként egy-egy zápor, zivatar elérje a pálya térségét.
Így jó esély van arra, hogy vizes pályás versenyt láthassunk. Ilyen körülmények között ismét nagy lesz a kicsúszás veszélye, rosszak lehetnek a tapadási és látási viszonyok, ami nagyon megnehezítheti a pilóták, valamint a csapatok dolgát is. A stratégákra is fontos szerep hárulhat, hogy mikor és milyen gumikkal engedik pályára a pilótákat. Ugyanakkor ismét benne van a pakliban, hogy az időjárási körülmények miatt csúsztassák a rajtot, vagy akár meg is szakítsák a futamot. A jelenlegi számítások szerint kisebb az esélye annak, hogy végig szárazak maradjanak a körülmények. Ha lesznek száraz periódusok, akkor szintén fontos tényező lesz, hogy ki, mikor és milyen gumikeverékre vált, illetve hogyan tudja felmelegíteni a pályán, valamint milyen lesz a gumikopás mértéke. Időnként élénk délkeleti széllökések is előfordulhatnak, ami a pálya egyes részein kisebb mértékű stabilitási problémákat okozhat.
Borítókép: Morio
Szerző: Berceli Balázs
Megjelent: 2022.11.09 13:50