Pénteki szabadedzések
1. szabadedzés:
Időjárás: erősen felhős idő, kis eséllyel egy-egy zápor kialakulhat
Szél: mérsékelt északnyugati szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 13-15°C
2. szabadedzés:
Időjárás: erősen felhős idő, esély mutatkozik időnként eső, zápor kialakulására
Szél: élénk északnyugati szél olykor erős lökésekkel
Hőmérséklet: 15-17°C
Szombat
3. szabadedzés:
Időjárás: erősen felhős, borongós idő, esély mutatkozik időnként eső, zápor kialakulására
Szél: mérsékelt északnyugati szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 13-15°C
Időmérő edzés:
Időjárás: erősen felhős, borongós idő, esély mutatkozik időnként eső, zápor kialakulására
Szél: élénk északias szél olykor erős lökésekkel
Hőmérséklet: 14-16°C
Vasárnap
Futam:
Időjárás: erősen felhős, borongós idő, esély mutatkozik időnkénti eső kialakulására
Szél: élénk északias szél olykor erős lökésekkel
Hőmérséklet: 14-16°C
Kép forrása: Wikimedia
Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?
A nyári szünet után a következő versenyhétvégére a híres belgiumi pályán, Spa-Francorchamps-ban kerül sor. Már maga a pálya is nagy kihívást jelent, talán az egyik legélvezetesebb vonalvezetésű aszfaltcsík a naptárban. Ugyanakkor az Ardennek vonulatai között az időjárás sokszor trükkös körülményeket teremthet, például többször előrodult már olyan is, hogy a pálya egyik részén szakadt az eső, másik részén pedig egy esőcsepp sem esett le.
Az időjárás ezen a hétvégén a kaotikusabb arcát mutathatja majd.
Egész hétvégén felhős, borongós idő, őszies hőmérséklet lesz a jellemző, így az aszfalt hőmérséklete sem lesz sokkal magasabb a levegőénél. Ez fontos szerepet játszhat majd abban, hogy a gumik lassabban melegedhetnek fel, de a gyors, tempós kanyarok segítségre lesznek a gumik üzemi hőfokának eléréséhez, így elsősorban a pálya karakterisztikájából adódóan kell figyelni a gumikopás mértékére.
A pénteki első szabadedzésen kisebb, a második edzésen már valamivel nagyobb esély mutatkozik arra,
hogy időnként eső, zápor zavarja meg a tréninget,
így előkerülhetnek az intermediate, esetleg az extrém esőgumik is. Ez jó alkalmat adhat arra, hogy kipróbálják ezeket az abroncsokat is, ugyanis a hétvége további részében is szükség lehet rájuk. Másrészt fel kell mérni a csapatoknak, hogy meddig mehetnek el pénteken kockázatvállalás szempontjából, ugyanis ezen a pályán vizes körülmények között a nagy kicsúszásveszély mellett akár komolyabban is össze lehet törni a versenyautót. Természetesen az is előfordulhat, hogy a pálya környékén ragadnak az esőfelhők, és a pálya végig száraz marad. Az élénk, olykor erős széllökések pedig főként a második szabadedzésen - de időnként már az elsőn is - egyensúlyi problémákat okozhatnak a pálya egyes részein, például a Kemmel egyenes végén hátszélként jelentkezve alulkormányzottságot, a Buszmegálló sikán előtti féktávon pedig szembeszélként jelentkezve túlkormányzottságot okozhat, de az Eau Rouge-ból kifelé, a Raidillon kanyarban is meggyűlhet a bajuk a pilótáknak, mely talán a pálya legveszélyesebb pontja.
Szombaton a harmadik szabadedzésen és az időmérőn is hasonló időjárási körülményekre számíthatnak a pilóták, mint péntek délután.
A hűvös, őszies időben időnként eső, zápor előfordulhat a pálya térségében,
így elsősorban az időmérő edzésen okozhat fejtörést a csapatoknak, hogy mikor küldjék ki a pilótákat a pályára, ha jön a csapadék, ugyanis végig lóghat az eső lába. De a harmadik szabadedzésen is előforfulhat, hogy vizes lesz az aszfalt, ami növeli a kicsúszás esélyét, így akár az időmérőről is lemaradhat egy hibázó pilóta. Itt a pálya hossza is fontos tényező, ugyanis a megkésett gyorskör az egész időmérőt tönkreteheti, ha közben elered az eső. Az is előfordulhat, hogy már vizes pályán kezdődik meg a kvalifikáció. A szél a pénteki naphoz hasonló módon okozhat egyensúlyi problémákat, ugyanis ezen a napon is az északi-északnyugati szelet kísérhetik élénk, olykor erős lökések.
Kép forrása: Flickr.com
Vasárnap a futam idején is hasonló lehet az időjárási helyzet, mint a hétvége korábbi részében. Hűvös, felhős, borongós őszies időre van kilátás, és
ezen a délutánon is időnként eleredhet az eső.
Így a stratégáknak fontos szerepük lesz abban, hogy mikor és milyen gumikra váltsanak a pilóták, hogy ha verseny közben változnának a körülmények, ugyanis bármikor eleredhet az eső, és vizessé válhat a pálya, de már a verseny kezdete előtt sem kizárt a csapadékhullás. Ezen a napon is jellemző lehet a kaotikus csapadékhullás, ugyanis az is előfordulhat, hogy a pálya egyik részén leszakadt az ég, a másik felén pedig száraz marad a pálya. A szélviszonyok nem igazán változnak, továbbra is élénk, olykor erős lehet az északias szél, így a hétvége korábbi részében tapasztalt instabilitási problémák a verseny közben is jelentkezhetnek.
Borítókép: Wikimedia
Szerző: Berceli Balázs
Megjelent: 2021.08.24 16:39