Pénteki szabadedzések
1. szabadedzés:
Időjárás: derült idő
Szél: mérsékelt északi szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 25-27°C
2. szabadedzés:
Időjárás: derült idő
Szél: mérsékelt északi szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 25-27°C
Szombat
3. szabadedzés:
Időjárás: derült idő
Szél: mérsékelt északkeleti szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 25-27°C
Időmérő edzés:
Időjárás: derült idő
Szél: mérsékelt keleti szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 24-26°C
Vasárnap
Futam:
Időjárás: gyengén felhős idő
Szél: erős északnyugati szél
Hőmérséklet: 21-23°C
Kép forrása: Wikimedia
Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?
A következő versenyhétvégére is maradnak a csapatok Bahreinben, de ezúttal egy másik vonalvezetésen versenyez a mezőny a Szahíri Nagydíjon. Ez a pálya az F1 történetének második legrövidebb aszfaltcsíkja lesz, ugyanakkor a legnagyobb átlagsebességű pályája is. Az előző versenyhétvégéhez képest pedig az edzések, az időmérő és a futam időpontja is jobban bele fog lógni az estébe.
A pénteki szabadedzéseken száraz idő vár a csapatokra. Mivel napnyugta környékén kezdődik az első szabadedzés, a második pedig már teljesen esti körülmények között kerül megrendezésre, így az aszfalt hőmérséklete nagyon közel lesz a levegőéhez, a legmelegebb aszfalthőmérséklet az első edzés elején lehet, bár ez nem lesz fontos a csapatok számára, mivel a verseny is majd este, jócskán sötétedés után indul. A gyors pályán fontos lesz a gumik megfelelő tapadásának az elérése, mely az alacsony felszínhőmérséklet, valamint a kevés kanyar miatt is gondot okozhat, viszont a pálya érdesebb felszíne segítséget adhat. Emiatt a kopáson kívül a hólyagosodás és a szemcsésedés is befolyásoló tényező lehet, mivel az autók minden bizonnyal minimális leszorítóerővel fognak rendelkezni a pálya karakterisztikájából kiindulva.
Az élénk északi széllökések a pálya több pontját okozhatnak némi egyensúlyi problémát
az autók viselkedését illetően, viszont a célegyenes végi féktávon szembeszélként jelentkezhet majd, így nagyobb lehet a leszorítóerő, ami miatt a kanyarba érve a versenyautók túlkormányzottá válhatnak. Ugyanakkor a sivatagi körülmények között a szél újra és újra homokszemcséket hordhat a pályára, ami miatt csúszósabbá válhat a felszíne.
Szombaton a harmadik szabadedzésen és az időmérőn is hasonló körülményekre számíthatnak a pilóták, mint pénteken, így a gumik viselkedése szempontjából is hasonló lehet a helyzet. Az időmérőn a gyorskörre pedig kihívást jelenthet a megfelelő tartományban tartani a gumik hőmérsékletét. Ezen a napon is
élénk szél ronthatja kissé az autók egyensúlyát,
de már északkelet, majd az időmérőn kelet felől fújhat, így elsősorban a 4-es kanyar előtti féktávon szembeszélként jelentkezhet, mely a megnövekvő leszorítóerő miatt túlkormányzottságot okozhat, a 10-es kanyar előtti féktávon pedig hátszélként hathat az autókra, ahol kisebb leszorítóerőt, így alulkormányzottságot eredményezhet. Viszont a pálya más részein is okozhat kisebb stabilitási problémát.
Kép forrása: Wikimedia
A vasárnap egy száraz hidegront éri el a térséget, mely nagy valószínűséggel esőt nem fog hozni. A front hatására viszont a verseny idején pár fokkal alacsonyabb lehet mind a levegő, mind az aszfalt hőmérséklete, így ez hatással lehet a gumik tapadására, felmelegítésére, valamint előtérbe kerülhetnek a hólyagosodási és a szemcsésedési problémák is. Ugyanakkor a front miatt ezen a napon az
északnyugatira forduló szél felerősödik, ez pedig nagy hatással lehet a versenyautók stabilitására.
A pálya szinte minden pontját érződhet majd ennek a hatása. Emellett az erős szél ismét homokot hordhat a pályára, mely miatt csökkenhet a tapadás mértéke, csúszósabbá válhat a felszíne. Ezen tényezők pedig együttesen megnövelhetik a kicsúszás veszélyét.
Borítókép forrása: Wikimedia
Szerző: Berceli Balázs
Megjelent: 2020.12.02 15:06