F1 2020: Hidegfront bolondítja meg a Stájer Nagydíj hétvégéjét

A pénteki nyári időt követően szombaton egy hidegfront éri el a Red Bull Ring térségét.

Pénteki szabadedzések

1. szabadedzés:

Időjárás: napos idő, csapadék nem valószínű
Szél: mérsékelt déli szél
Hőmérséklet: 25-27°C

2. szabadedzés:

Időjárás: gyengén felhős idő, csapadék nem valószínű
Szél: mérsékelt déli szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 28-30°C

Szombat

3. szabadedzés:

Időjárás: felhős idő, záporok, zivatarok kialakulhatnak
Szél: élénk északnyugati szél
Hőmérséklet: 16-18°C

Időmérő edzés:

Időjárás: felhős idő, záporok, zivatarok kialakulhatnak
Szél: élénk északnyugati szél erős lökésekkel
Hőmérséklet: 15-17°C

Vasárnap

Futam:

Időjárás: közepesen felhős idő, csapadéknak kicsi az esélye
Szél: mérsékelt északi szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 18-20°C

Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?

Maradt a mezőny a Red Bull Ringen, és ezen a hétvégén is itt versenyeznek a pilóták, de ezúttal Stájer Nagydíj a versenyhétvége neve.

A pénteki szabadedzéseken meleg, napos, nyári idő várható, csapadék nem valószínű.

Így az aszfalt hőmérséklete is nagyon magas lesz, az első edzésen 50 fok körül, délután bőven 50 fok felett lehet, aminek köszönhetően egyrészt az abroncsok hamarabb elérik üzemi hőmérsékletüket, viszont a gumikopás mértéke is megnő. A délies élénk széllökések a második edzésen kissé ronthatnak az autók egyensúlyán, elsősorban a 3-as kanyar előtti féktávon okozhat lecsökkenő leszorítóerőt, ezáltal ebben a kanyarban kissé alulkormányzottá válhatnak a versenyautók.

Kép forrása: Commons.wikimedia.org

A szombati napon egy hidegfront miatt több hullámban is elérhetik a pálya térségét záporok, zivatarok,

így nagy esély mutatkozik arra, hogy a harmadik szabadedzésen és az időmérőn is részben vagy egészben vizes körülmények legyenek. Mivel az időmérőn is előfordulhat csapadék, ezért ha a harmadik szabadezdésen vizes körülmények lesznek, akkor azt is kihasználhatják a csapatok, hogy kipróbálják az intermediate, illetve az extrém esőgumikat. Persze óvatosnak is kell lenniük, mivel vizes körülmények között nagy a kicsúszás veszélye, emiatt az időmérőt is bukhatja az a pilóta, aki összetöri az autóját. Így akár a boxban is maradhatnak, ha túl sok lenne a víz a pályán, de akár meg is szakíthatják az edzést, ha olyan rosszak lesznek a körülmények. Az időmérő edzést pedig nagyban befolyásolja majd, hogy mikor érkezik és meddig tart a csapadékhullás. Mivel nagy esély mutatkozik arra, hogy az időmérő egyes részeiben, vagy akár egészében eső, zápor, esetleg zivatar is elérje a pálya térségét, így akár szerencsejátékká is válhat az időmérő edzés, ugyanis aki még száraz pályán tud mért kört futni, az előnyben lesz azokkal szemben, aki vizes pályán gurul pályára. Emiatt, ha száraz idővel indulna az időmérő, és kilátásban van a csapadék érkezése rövid időn belül, akkor nagy forgalom várható kezdéskor, ami szintén belezavarhat a stratégiákba. Vizes körülmények között pedig csak rosszabb köridőket lehet futni. Viszont ha már eleve vizes körülmények lesznek, akkor nem mindegy, hogy ki mikor gurul ki a pályára, ugyanis egy kevésbé vizes periódussal sokkal jobb időt lehet elérni, mint mikor több víz van a pályán. Itt pedig az is fontos, hogy elég lesz-e az intermediate gumik használata, vagy extrém esőgumikat kell felrakni az autókra, illetve ki mer nagyobb kockázatot vállalni az intermediate gumik felrakásával. Valamint vizes körülmények között az ideális ív csúszósabb lehet, mint a nem felgumizott részek.

Emellett a levegő hőmérséklete is 20 fok alatt maradhat ezen a napon, így a pálya hőmérséklete is nagyon alacsony lesz, ami miatt alacsonyak lehetnek a tapadási viszonyok is. Ugyanakkor az északnyugati szelet gyakran kísérhetik élénk, az időmérőn edzésen akár erős lökések is, melyek ronthatják az autók egyensúlyát a pálya több pontján is, a 3-as kanyar előtti féktávon pedig szembeszélként jelentkezve nagyobb leszorítóerőt, így túlkormányzottságot okozhat.

Kép forrása: Youtube/FORMULA 1

A vasárnapi futam idején már napos-felhős idő valószínű,

csapadék kialakulásának kicsi az esélye. A 20 fok körüli levegő hőmérséklet mellett a napos időszakok a pálya felszínét már akár 35-40 fok körülire melegíthetik, így az abroncsok könnyebben bemelegedhetnek, viszont a szombati csapadék lemoshatja a pálya felgumizott részét, így emiatt viszont kissé rosszabbak lehetnek a tapadási viszonyok. Az élénk északias széllökések pedig elsősorban a 3-as kanyarban okozhatnak kis mértékű túlkormányzottságot.

Borítókép: Youtube/FORMULA 1

Szerző: Berceli Balázs
Megjelent: 2020.07.08 14:50


Hirdetés

Kapcsolódó hírek

F1 2024: Hűvös éjszakák várnak a mezőnyre Las Vegasban
Misztikus atmoszférát varázsolt a reggeli köd
F1 2024: Viharok is beleszólhatnak a Sao Pauló-i Nagydíj hétvégéjébe