F1 2020: Az időjárás megkavarhatja a versenyt Portimaoban

A Portugál Nagydíjon a nyugodtabb szombatot akár esős, szeles vasárnap délután követhet.

Pénteki szabadedzések

1. szabadedzés:

Időjárás: közepesen felhős, egy-egy zápor időnként előfordulhat
Szél: délnyugati mérsékelt szél egy-egy élénk lökéssel
Hőmérséklet: 17-19°C

2. szabadedzés:

Időjárás: közepesen felhős, egy-egy zápor időnként előfordulhat
Szél: délnyugati mérsékelt szél élénk lökésekkel
Hőmérséklet: 18-20°C

Szombat

3. szabadedzés:

Időjárás: napos-gyengén felhős idő, csapadék nem valószínű
Szél: gyenge déli szél
Hőmérséklet: 16-18°C

Időmérő edzés:

Időjárás: közepesen felhős idő, csapadék nem valószínű
Szél: mérsékelt délnyugati szél
Hőmérséklet: 19-21°C

Vasárnap

Futam:

Időjárás: erősen felhős idő, esély mutatkozik esőre, záporokra
Szél: erős nyugati-délnyugati szél
Hőmérséklet: 18-20°C

Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?

Az előttünk álló versenyhétvégén egy új helyszínre látogat a Forma-1 mezőnye. Portugália legdélibb tartománya Algarve, és itt az Atlanti-óceán partján fekvő Portimaoban versenyez majd a mezőny az Autódromo Internacional do Algarve versenypályán.

A pénteki szabadedzéseken a napot időnként felhők takarhatják,

és átmeneti futó záporok is előfordulhatnak a pálya térségében.

Ez kicsit megkavarhatja a csapatok felkészülését, ugyanis vizes pályán nem feltétlenül fognak kockáztatni, hogy pályára engedjék versenyzőiket. Bár nem árthat ilyen körülmények között is tapasztalatot szerezni, hogy hol, milyen tapadási viszonyok lehetnek, ugyanis a pálya nemcsak technikás, hanem folyamatos hullámvasút is az elmelkedőkkel, lejtőkkel, valamint fontos az is, hogy minél többet körözzenek adatgyűjtés szempontjából a versenynaptárba bekerült új helyszínen. Ugyanakkor ez első szabadedzés első fél órájában a csapatok kipróbálhatják a jövő évi abroncsokat is, emiatt is fontos lenne számukra, hogy ebben az időszakban száraz legyen az aszfalt. Az élénk délnyugati-nyugati széllökések pedig a pálya több részén is okozhatnak instabilitási problémákat, főként a kanyargósabb részeken. A pálya hőmérséklete a napos időszakokban meghaladhatja a 30 fokot, ami már kellően meleg ahhoz, hogy segítse az abroncsokat a megfelelő tapadás elérésében, bár kezdetben még poros, csúszós lehet az aszfalt, ami miatt nagyobb lesz a megcsúszás veszélye.

Kép forrása: Wikimedia

Szombaton a harmadik szabadedzésen és az időmérőn is száraz idő valószínű,

bár az időmérő alatt már valamivel több felhő lehet az égen. Emiatt a pálya hőmérséklete pár fokkal visszaeshet a harmadik tréninghez képest, ami miatt picit romolhatnak a tapadási viszonyok, de ez nem lesz jelentős, mivel még így is 30 fok felett lehet az aszfalt hőmérséklete. Ezen a napon a szél sem lesz élénk, így ez valószínűleg nem fogja zavarni a pilótákat vezetés közben.

A futam idejére változhat az időjárás a szombati naphoz képest.

Megnövekedhet a felhőzet, és időnként akár eső, zápor is megzavarhatja a versenyt,

de már a rajt előtt is esély mutatkozik csapadékra. Így, ha pénteken a szabadedzések valamely részében vizes körülmények fordulnak elő, akkor azok előnyben lehetnek, akik akkor kimentek körözni a pályára. Ha leszakad az ég, akkor a stratégákra is nagy szerep hárul, hogy mikor kell váltani az átmeneti esőgumik és az extrém esőgumik között, valamint lesz-e olyan időszak, mikor száraz pályás gumikat is fel lehet tenni a versenyautókra. Vizes körülmények között természetesen az aszfalt hőmérséklete is jelentősebben alacsony lesz, emiatt a tapadás is sokkal alacsonyabb, valamint a hullámvasútra emlékeztető emelkedők, lejtők miatt vízátfolyások is kialakulhatnak a pályán, így az aquaplaning (az abroncsok vizen való felúszása) hatás miatt nagyon megnőhet a kicsúszás veszélye. Mivel a nyugati-délnyugati szél is erős lehet a futam idején, így ez tovább fokozhatja az instabilitási problémákat a pálya több pontján is. Ha viszont elkerülné az eső a pályát, akkor is sok felhő lehet az égen, így a pálya hőmérséklete ekkor is 30 fok alatt maradhat, ami miatt szintén nagyobb lehet a megcsúszás veszélye, ugyanis az abroncsok lassabban érhetik el az üzemi hőmérsékletüket. A szabadedzések száraz időszakaiban felmért gumikopás, valamint hólyagosodás mértéke is fontos szerepet játszhat, ugyanis a kanyargós részek miatt kifejezetten nagy lehet a gumikopás mértéke, ami megint egy fontos tényező lehet a stratégiák szempontjából.

Borítókép: Wikimedia

Szerző: Berceli Balázs
Megjelent: 2020.10.20 14:19


Hirdetés

Kapcsolódó hírek

Viharokkal érkezik a keddi hidegfront
Délnyugaton csak 15, északkeleten 27 fok lesz ma
F1 2024: Nyári meleg, de kissé szeles idő várja a mezőnyt Miamiban