Hétvégén Bahrein ad otthont a szezon második futamának. A Perzsa-öbölben található pici (kb. másfélszer nagyobb mint Budapest) szigetország legnagyobb részét a sivatag uralja. A Forma-1-es pályának otthont adó Szahír is egy sivatagos terület, ám az évnek ebben a szakaszában még nem jellemzőek a 40 fok közeli nappali maximumok, sőt olykor még az eső is eleredhet. Utóbbi a hétvége folyamán sem zárható ki, de lássuk a részleteket.
A pénteki szabadezéseken túlnyomóan napos időre, száraz körülményekre készülhet a mezőny. A szél napközben észak-északkeleti irányból fújhat, melyet élénk, gyakran erős széllökések kísérhetnek. A hőmérséklet az 1. szabadedzés során 24-27 fokig emelkedhet, míg a napnyugtakor kezdődő 2. szabadedzés során már 21-24 fokig hűl a levegő.
Sivatagi zápor érkezhet?
A szombat már kicsit izgalmasabb képet fest, a kora délután tartandó 3. szabadedzést már egy-egy zápor, zivatar is meglepheti. A később kezdődő időmérő edzéskor már kisebb a csapadék valószínűsége, de gyenge zápor ekkor sem kizárt. A záporokat, zivatarokat a száraz légkörnek köszönhetően kiugróan nagy csapadék valószínűleg nem fogja kísérni, ugyanakkor a környezetükben hirtelen feltámadó erős, viharos szélrohamok sok kellemetlenséget okozhatnak a versenyzőknek. A keleti-délkeleti szél ettől függetlenül is gyakran megerősödhet. A levegő hőmérséklete a 3. szabadedzés során 27-29, az időmérő edzésen 23-25 fok között alakulhat.
Vasárnapra tovább melegszik az idő: 30 fok körül tetőzhet a hőmérséklet, de a futam idejére 26-28 fokig enyhülhet hőség. A napsütést gyakran zavarhatják meg felhők, melyekből egy-egy zápor, zivatar (nagy bizonytalanság mellett) ezúttal is kialakulhat a térségben. A szél a szombathoz hasonlóan keleti-délkeleti irányú lehet, és gyakran kísérhetik erős lökések.
Fotó forrása: Metro News
Hogyan hathatnak ezek a körülmények a versenyautókra?
A sivatagi környezetben a meleg időjáráson kívül sok más tényező is hozzájárul ahhoz, hogy hogyan viselkednek a versenyautók. Az egyik ilyen tényező a szél. A fenn említett előrejelzés alapján gyakran lesz élénk, erős a légmozgás, mely elsősorban a féktávokon okozhat gondot. A hátszél szokta jelenteni a legnagyobb veszélyt, ugyanis olyankor csökken az autó leszorítóereje, így nehezebben tud a kellő sebességre lefékezni a pilóta. A kanyarokba befordulva is más-más irányból éri az autók felületét a szél, mely rontja a menetstabilitást, könnyebben lecsúszhatnak az ideális ívről. És ekkor egy másik tényező kaphat nagy szerepet, ugyanis a szél könnyen felkapja a sivatagi finomszemcsés homokot, mely a pályára is lerakódik. Az ideális ív a versenyautók körözgetésével ugyan mindig tisztul, viszont akár két edzés között is újra porossá, homokossá válhat a szél által hordott szemcséknek köszönhetően. Az ideális ív mellett akárcsak 10-20 cm-re is már rendkívül csúszóssá válhat a felület, ahol a versenyautók nem "tisztítják" a pályát. A látástávolság is jelentősen romolhat, amennyiben az erős széllökések felkavarják a homokot, de a homokos pálya esetén a versenyautók mögött is könnyen létrejöhet porfelhő.
Fotó forrása: Twitter/Formula1
Sivatagi pálya ide vagy oda, a hétvége folyamán kis eséllyel futó záporok, egy-egy zivatar is létrejöhet a térségben, ami márciusban nem mondható rendkívüli eseménynek. Szombaton és vasárnap előfordulhat, hogy részben, vagy akár teljesen vizes pálya fogadja átmenetileg a pilótákat, de az is megeshet, hogy a lehullott csapadék azonnal elpárolog, így igazán nem érvényesül hatása. Jelentősebb csapadék esetén azonban a vizes, homokos pályafelszín még extrémebb mértékben válhat csúszóssá, mint más, kevésbé poros helyszínek.
Napközben a pálya felszínének hőmérséklete meghaladhatja a 40 fokot, vasárnap pedig akár 50 fok körüli értékek is előfordulhatnak, mely nagy mértékben segíti majd az aszfaltcsík felszáradását és a gumik tapadását. Pénteken a 2. szabadedzés, szombaton az időmérő edzés és vasárnap a verseny is napnyugta környékén zajlik, ezért a pálya hőmérséklete is gyorsan fog csökkeni, ahogy egyre jobban besötétedik.
Borítókép: Youtube/FORMULA1
Szerző: Varga Sándor, Berceli Balázs
Megjelent: 2019.03.27 16:41