Pénteki szabadedzések
1. szabadedzés:
Időjárás: Erősen felhős idő, átmeneti kisebb eső esélye csak minimális
Szél: Mérsékelt északi szél
Hőmérséklet: 23-25°C
2. szabadedzés:
Időjárás: Erősen felhős idő, átmeneti kisebb eső esélye csak minimális
Szél: Gyenge északi szél
Hőmérséklet: 25-26°C
Szombat
3. szabadedzés:
Időjárás: Intenzív eső, felhőszakadás valószínű
Szél: Viharos északi szél, szélvihar is előfordulhat
Hőmérséklet: 21-23°C
Időmérő edzés:
Időjárás: Intenzív eső, felhőszakadás valószínű
Szél: Szélvihar, orkán erejű északkeleti széllökés is előfordulhatnak
Hőmérséklet: 21-23°C
Vasárnap
Futam:
Időjárás: Gyengén felhős idő, csapadék nem valószínű
Szél: Erős északnyugati szél viharos lökésekkel
Hőmérséklet: 22-24°C
Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?
Érdekes, izgalmas és nem utolsó sorban veszélyes hétvége vár a mezőnyre Japánban, ugyanis Suzuka térségét is elérheti hétvégén a Hagibis szupertájfun. De ezt megelőzően pénteken még nyugodtabb, bár gyakran felhős idő valószínű a szabadedzések alatt, viszont kisebb esőnek csak minimális ekkor még az esélye. Javarészt így száraz pályán körözhetnek a pilóták, és a szél sem lesz még jelentős. A pálya hőmérséklete az átmeneti napos időszakokban 35 fok körül, illetve a felett is alakulhat, bár a felhős periódusokban majd visszaesik a hőmérséklete. Ez a gumik felmelegítése és azok változó mértékű kopása szempontjából nehezítheti meg a pilóták dolgát.
A szombati napra valószínűsíthető, hogy Suzukába is megérkezik a Hagibis szupertájfun,
mely a harmadik szabadedzésre és az időmérőre is jelentős hatással lesz. Ha minden a jelenlegi számítások szerint marad, akkor már a harmadik szabadedzés megrendezése is kérdéses, a felhőszakadásszerű csapadék és a viharos, sőt akár a 90 km/h-t meghaladó északias széllökések szinte lehetetlen körülményeket teremthetnek, melyek között a versenyzők semmit sem látnának, az ilyen erősségű széllökések pedig már-már ellehetetlenítik egy forma autó vezethetőségét, mivel az autó rendkívül instabillá válik.
Kép forrása: Independent.ie
Az időmérőre pedig még tovább romolhatnak a körülmények,
az akár özönvízszerű esőzés miatt a pálya teljesen alkalmatlanná válhat, és minden bizonnyal válik is majd, hogy arra kihajtsanak a pilóták. A szél is csak tovább erősödik, szélvihar és orkán erejű lökések is várhatóak, melyek a 110 km/h-t is elérhetik, ami szintén veszélyes helyzetet teremt. Ugyanakkor a nézők biztonságát is szem előtt kell tartaniuk a szervezőknek, akik szintén ki lesznek téve a szupertájfun okozta időjárási körülményeknek. Ezeket egybevetve nagy valószínűséggel szombaton a pályán nem várható jelentős akció, a programok nagy részét törölni kell.
Itt felmerül a kérdés, hogy akkor az időmérőt mikor tudják pótolni?
Ha a mostani előrejelzéseknek megfelelően alakul az időjárás, akkor a legnagyobb valószínűsége annak van, mint amit már 2004-ben és 2010-ben is láthattunk, hogy japán idő szerint vasárnap délelőttre teszik át az időmérőt. Ez azt jelenti, hogy 9 vagy 10 órakor (magyar idő szerint vasárnap hajnalban 2 vagy 3 órakor) tarthatnák meg a kvalifikációt. A futam rajtja helyi idő szerint 14 óra 10 percre (magyar idő szerint reggel 7 óra 10 percre) van kiírva.
Összefoglalva tehát az időmérő edzés megrendezésének legvalószínűbb időpontja, ha azt szombaton nem lehet megtartani, helyi idő szerint vasárnap délelőtt 9 vagy 10 óra (magyar idő szerint vasárnap hajnal 2 vagy 3 óra).
Update: Hivatalosan is bejelentették, hogy a szombati nap programjait törölték, az
időmérő edzést helyi idő szerint vasárnap 10 órakor
(magyar idő szerint hajnal 3 órakor) rendezik meg.
Ekkor már nem valószínű csapadék a mostani előrejelzések alapján, a nap is kisüthet, 21-23 fok körüli értékeket mutathatnak a hőmérők, az aszfalt hőmérséklete pedig a 30 fokot is elérheti. Viszont a szombati hatalmas esőzések miatt a pálya tapadása rendkívül alacsony lehet, illetve a viharos északnyugati széllökések együttesen nehézzé teszik majd a pilóták dolgát, sokat csúszkálhatnak az autók. A szél a pálya jelentős részén hathat az autók egyensúlyára, a kanyargós részeken alacsony lehet a menetstabilitás, a célegyenes végén és a rendkívül gyors 130R kanyar bejáratánál a hátszél alacsonyabb leszorítóerőt okoz, emiatt alulkormányzottság léphet fel.
A futam idején többnyire napos idő valószínű,
csapadékra sincs sok esély a jelenlegi számítások szerint. A pálya hőmérséklete a 35 fok körüli értéket is elérheti, vagy akár meg is haladhatja, mely javítja a tapadási viszonyokat, viszont az északnyugati szelet még mindig kísérhetik erős, viharos lökések, mely a korábban említett módon és helyeken hathat az autók egyensúlyára. A kaotikusnak látszó szombati nap miatt azonban a futamon is lehetnek meglepetések, már akár a rajtrácson is.
Borítókép: Youtube/FORMULA1
Szerző: Berceli Balázs
Megjelent: 2019.10.09 16:02