F1 2019: Szükség lesz-e esőgumikra Silverstoneban?

A szabadedzéseket és az időmérőt is záporok zavarhatják meg. Nehéz lesz vajon ezek után kalkulálni a csapadékmentes vasárnapi futammal?

A hétvégén az Egyesült Királyságba látogat a Forma-1 mezőnye. A silverstone-i pályán már többször is előfordult, hogy csapadékos idő fogadta a csapatokat. Az időjárás ezúttal sem lesz kegyes a versenyzőkhöz, futó záporok és többször a feltámadó szél is nehezítheti a pilóták dolgát.

Pénteki szabadedzések

1. szabadedzés:

Időjárás: közepesen felhős idő, futó zápor előfordulhat
Szél: az élénk északnyugati szelet erős (40-50 km/órás) lökések kísérhetik
Hőmérséklet: 22-24°C

2. szabadedzés:

Időjárás: közepesen felhős, csapadékmentes idő
Szél: az élénk északnyugati szelet erős (40-50 km/órás) lökések kísérhetik
Hőmérséklet: 20-23°C

Szombat

3. szabadedzés:

Időjárás: erősen felhős idő, kis eséllyel futó zápor előfordulhat
Szél: az északi szelet élénk (30-40 km/órás) lökések kísérhetik
Hőmérséklet: 19-20°C

Időmérő edzés:

Időjárás: közepesen felhős idő, futó zápor előfordulhat
Szél: az északi szelet élénk (30-40 km/órás) lökések kísérhetik
Hőmérséklet: 20-22°C

Vasárnap

Futam:

Időjárás: erősen felhős, csapadékmentes
Szél: az északkeleti szelet élénk (30 km/óra körüli) széllökések kísérhetik
Hőmérséklet: 20-22°C

Forrás: Populous.com

Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?

A fent említett előrejelzés alapján gyakran lesz élénk, erős a légmozgás, mely elsősorban a féktávokon okozhat gondot. Pénteken az 1. és 2. szabadedzésen egyaránt az erős szél okozhat elsődlegesen fejtörést a csapatoknak. Az északnyugati légmozgás a pálya szakaszai közül a Wellington egyenesben szembeszélként jelentkezik majd, így a féktávon nagyobb leszorítóerővel kell számolniuk a versenyzőknek, ami akár az autó túlkormányzottságát is okozhatja. A kanyarokba befordulva más-más irányból éri az autók felületét a szél, mely rontja a menetstabilitást, könnyebben lecsúszhatnak az ideális ívről.
A pálya hőmérséklete napközben 35-40 fok környékére emelkedhet. Ezek a hőmérsékleti viszonyok megfelelőek ahhoz, hogy a különféle keverékek elérjék az ideális tapadási tartományukat, valamint az is segít, hogy épített versenypályáról van szó, így kevésbé poros a felszíne, nem úgy, mint egy utcai pályáé.

Főként az első szabadedzésen, tehát a déli, kora délutáni órákban egy-egy zápor is megzavarhatja a pilótákat. Akár az is előfordulhat, hogy a pálya egyik része száraz marad, míg a másik felét gyenge zápor áztatja, melynek köszönhetően csökken az aszfalt hőmérséklete, másrészt a csapatoknak arról is dönteniük kell, hogy átmenetileg esőgumikra váltanak-e, vagy sem.

Szombaton a 3. szabadedzésen is mutatkozik némi esély további záporok kialakulására, de nagyobb valószínűséggel az időmérőn eredhet el az eső. A részben, vagy akár teljesen vizes pálya egyenlőtlen viszonyokat teremthet a versenyzők számára. Ebből kifolyólag főként az időmérőn okozhat problémát egy rossz ütemben elkapott gyorskör (ha a kör közben megérkezik a csapadék), ugyanis a vizes pályán lehetetlen gyorsabb kört futni, mint száraz körülmények között.
A légmozgás északi lesz, a mérsékelt szelet élénk, 30-40 km/órás széllökések kísérhetik. A pálya nyugati oldalán található Wellington egyenesben továbbra is szembeszél lesz jellemző, a túloldalon a Hangar egyenes szakaszán azonban közel hátszélben kell autózni a nap folyamán. A szélviszonyokat tekintve a hátszél szokta jelenteni a legnagyobb veszélyt, ugyanis olyankor csökken az autó leszorítóereje, megnő a fékút, így nehezebben tud a kellő sebességre lefékezni a pilóta, a kanyarbejáraton pedig kis mértékű alulkormányzottság is jelentkezhet.

Vasárnap a futam már nyugodtabb időjárási körülmények között telhet, mint az előző napok számai. Előreláthatóan túlnyomóan felhős, de csapadékmentes idő ígérkezik. A szél északkeletire fordul, de nagyrészt mérsékelt marad, legfeljebb időnként érhetik el a széllökések a 30 km/órát. Nagy izgalmakat az szülhet, hogy amennyiben pénteken és szombaton zápor áztatja a pályát, vasárnap száraz időben, azaz merőben eltérő viszonyok között versenyezhetnek majd a pilóták.

Borítókép: Silverstone.co.uk

Szerző: Szabó Bea
Megjelent: 2019.07.10 13:24


Hirdetés

Kapcsolódó hírek

F1 2024: Hűvös éjszakák várnak a mezőnyre Las Vegasban
Misztikus atmoszférát varázsolt a reggeli köd
F1 2024: Viharok is beleszólhatnak a Sao Pauló-i Nagydíj hétvégéjébe