Franciaországban folytatja a száguldást a Forma-1 mezőnye a Le Castelletben található Paul Ricard versenypályán. Mint minden helyszínen, itt is fontos tényező lehet az időjárás a versenyhétvége alatt. Nézzük, hogy a jelenlegi számítások szerint mire számíthatnak a csapatok:
Pénteki szabadedzések
1. szabadedzés:
Időjárás: közepesen felhős, csapadékmentes
Szél: mérsékelt délkeleti szél
Hőmérséklet: 24-26°C
2. szabadedzés:
Időjárás: gyengén felhős, csapadékmentes
Szél: mérsékelt déli szél egy-egy élénk lökéssel
Hőmérséklet: 26-28°C
Szombat
3. szabadedzés:
Időjárás: változóan felhős-napos idő, esély mutatkozik átmenetileg egy-egy futó zápor, esetleg zivatar kialakulására
Szél: mérsékelt délnyugati szél
Hőmérséklet: 25-27°C
Időmérő edzés:
Időjárás: változóan felhős-napos idő, esély mutatkozik átmenetileg egy-egy futó zápor, esetleg zivatar kialakulására
Szél: mérsékelt nyugati szél egy-egy élénk lökéssel
Hőmérséklet: 25-27°C
Vasárnap
Futam:
Időjárás: gyengén felhős, csapadékmentes
Szél: mérsékelt délnyugati szél egy-egy élénk széllökéssel
Hőmérséklet: 28-30 fok
Kép forrása: Gpfrance.com
Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?
A pénteki szadadedzések alatt sok napsütésre számíthatunk, kicsivel több felhő az első edzés közben lehet az égen, de csapadék nem válószínű. A napsütés hatására a pálya hőmérséklete gyorsan fog emelkedni, az első edzésen már 40 fok körüli lehet ez az érték, mely folyamatosan emelkedni fog, így a második edzésre 50 fok fölé is mehet az aszfalt hőmérséklete, melyen hamar fel tudják a pilóták melegíteni az abroncsokat. A délies szél a hosszú egyeseket tekintve keresztbe fog fújni, így az élénk lökések nem lesznek hatással a legjelentősebb féktávokon.
Szombaton érkedesebb lehet a helyzet,
ugyanis a 3. szabadedzésen és az időmérőn is mutatkozik arra esély, hogy átmenetileg egy-egy zápor, esetleg zivatar a pálya egy része, vagy akár egésze felé érjen, így főként az időmérőn okozhat problémát egy rossz ütemben elkapott gyorskör (ha a kör közben megérkezik a csapadék), ugyanis a vizes pályán lehetetlen gyorsabb kört futni, mint száraz körülmények között. Viszont, ha teljesen szárazak maradnak a körülmények, akkor délutánra ismét 50 fok köré, vagy akár 50 fok fölé is melegedhet az aszfalt felszíne, csapadék esetén természetesen a felszín hőmérséklete lecsökken. Az élénk nyugatias széllökések az időmérőn elsősorban a célegyenes végi féktávon szembeszélként jelentkezhetnek, így kicsivel nagyobb lehet a leszorítóerő, ezáltal valamivel rövidebb féktávot is elég venniük a pilótáknak. A híres Mistral egyenesben viszont hátszélként jelentkezik mindez. Ez az egyenes szakasz a Forma-1-ben valójában két rövidebb szakaszra oszlik (ugyanis megtörik ezt az 1,8 km hosszú egyenest egy sikánnal), így két féktáv is van rajta, ahol valamelyest csökkenhet a leszorítóerő a hátszél miatt. Ezáltal az autó fékútja megnőhet, a kanyarbejáraton pedig kis mértékű alulkormányzottság is jelentkezhet.
A verseny száraz, túlnyomóan napos időben kerülhet megrendezésre,
a pálya hőmérséklete 50 fok fölé mehet, így jó tapadást, de esetleg kicsit erőteljesebb gumikopást eredményezhet mindez. Az élénk délnyugati széllökések viszont a legfontosabb féktávokon nem lesznek jelentősebb mértékben befolyásoló tényezők.
Borítókép: Gpfrance.com
Szerző: Berceli Balázs
Megjelent: 2019.06.19 10:26