A Forma-1 mezőnye Monacóban folytatja a száguldást, ahol palánktól palánkig autóznak a híres utcai pályán. Ez önmagában is hatalmas kihívást jelent, de vajon az időjárás még jobban megnehezíti a pilóták dolgát?
Csütörtöki szabadedzések
1. szabadedzés:
Időjárás: közepesen-erősen felhős, csapadékmentes
Szél: gyenge, mérsékelt délkeleti szél
Hőmérséklet: 15-17°C
2. szabadedzés:
Időjárás: közepesen felhős, csapadékmentes
Szél: gyenge, mérsékelt délkeleti szél
Hőmérséklet: 17-18°C
Szombat
3. szabadedzés:
Időjárás: időnként kisebb eső, futó zápor előfordulhat
Szél: mérsékelt keleti szél
Hőmérséklet: 16-18°C
Időmérő edzés:
Időjárás: esély mutatkozik időnként kisebb esőre, futó záporra
Szél: mérsékelt keleti szél
Hőmérséklet: 17-18°C
Vasárnap
Futam:
Időjárás: esély mutatkozik átmenetileg futó záporra, esetleg zivatarra
Szél: gyenge, mérsékelt délnyugati szél
Hőmérséklet: 19-21 fok
Kép forrása: Youtube/FORMULA1
Hogyan befolyásolhatja az időjárás a versenyhétvége alakulását?
A monacói az egyik legnehezebb pálya a Forma-1-es naptárban, ugyanis a palánkok között nem engedheti meg magának a pilóta, hogy hibázzon a gyakran poros, csúszós aszfalton, mert egyből a szalagkorlátban találja magát, leszámítva azt a három kisebb bukóteret, ahol még van némi esély megúszni egy becsapódást. Rendhagyó módon a hercegségben csütörtökön rendezik meg az első és a második szabadedzést. Ezen a napon az edzéseken csapadék nem valószínű, a szél sem lesz jelentős, a nap is kisüt időnként, így ideálisnak mondhatóak lesznek a körülmények a körözgetéshez, bár a poros utcai pálya kezdetben nagyon csúszós lehet. A pálya hőmérséklete a napsütéses és felhősebb időszakok függvényében hol 35, hol csak 30 fok közelében alakulhat.
Hétvégére viszont változhat a helyzet.
A 3. szabadedzésen és az időmérőn is előfordulhat a pálya térségében átmenetileg kisebb eső, egy-egy futó zápor is, így akár az is lehet, hogy részben, vagy egészben vizes pályán is autózniuk kell a pilótáknak, ami még nagyobb kihívást jelent. Ezzel együtt a pálya hőmérséklete is alacsonnyá válhat. Ezáltal rosszabbá válnak a tapadási viszonyok, jelentősen megnő a hibázás lehetősége, melyet a szűk utcai pálya azonnal megbüntethet.
A verseny előtt, valamint annak idején is hasonló lehet a helyzet. A pálya térségében még meglehetősen nagy bizonytalanság mellett, de a napos időszakokat megszakítva átmenetileg előfordulhatnak futó záporok, akár villámlás is. A verseny kimenetelét, lebonyolítását is meghatározhatja, ha egy intenzívebb cella épp a pálya felett halad el. Ha ez így történik, akár az még a rajt csúsztatásával is járhat. A pálya száradásával pedig ismét nagy kihívás előtt állhatnak a csapatok, hogy mikortól érdemes már megkockáztatni egy kerékcserét az esős, vagy intermediate gumikról száraz abroncsokra. Ha pedig futam közben érkezik az égi áldás, akkor ismét nagy jelentősége lesz, hogy ki hogyan és milyen gyorsan tud reagálni az időjárási körülmények változására, ugyanis ilyenkor egy jó időben történő kerékcsere (szárazról intermediate-re, vagy esősre) jó lehetőséget biztosít egy jelentősebben jobb helyezés elérésére. De akár fordítva is elsülhet a dolog, futamot lehet rajta bukni.
Borítókép: Youtube/FORMULA1
Szerző: Berceli Balázs
Megjelent: 2019.05.22 14:20