F1 2019: Az Ardennek időjárása megtréfálja a mezőnyt?

A nyári szünet után Spa-Francorchampsba látogat az F1 mezőnye, az időjárás szempontjából is trükkös belgiumi versenypályára.

Pénteki szabadedzések

1. szabadedzés:

Időjárás: gyengén felhős, csapadékmentes
Szél: gyenge nyugati szél
Hőmérséklet: 19-21°C

2. szabadedzés:

Időjárás: közepesen felhős, csapadékmentes
Szél: gyenge délnyugati szél
Hőmérséklet: 22-24°C

Szombat

3. szabadedzés:

Időjárás: közepesen felhős, csapadékmentes
Szél: élénk déli szél
Hőmérséklet: 25-27°C

Időmérő edzés:

Időjárás: változóan felhős-napos idő, esély mutatkozik átmenetileg egy-egy futó zápor, esetleg zivatar kialakulására
Szél: élénk déli szél
Hőmérséklet: 26-29°C

Vasárnap

Futam:

Időjárás: erősen felhős idő, esély mutatkozik átmenetileg kisebb eső, egy-egy futó zápor kialakulására
Szél: élénk nyugati szél
Hőmérséklet: 16-18°C

Milyen hatással lehet az időjárás a versenyhétvége alakulására?

A nyári szünet után Belgiumban folytatódik a szezon, ahol a legendás Spa-Francorchamps versenypálya fogadja a mezőnyt. Pénteken sokat fog sütni a nap, csapadék nem valószínű, valamint a légmozgás sem lesz jelentős, így a csapatok és pilóták számára minden adott lesz a két szabadedzésen, hogy megtalálják az ideális beállításokat a körözgetések során. Az aszfalt hőmérséklete is megközelítheti a 35-40 fokot délutánra, mely már megfelelő tapadást biztosíthat a különböző keverékek számára. Az 1. szabadedzésen még viszont csúszósabb lehet az aszfalt.

Kép forrása: Sportskeeda.com

Szombaton a 3. szabadedzésen már több felhő takarhatja a napot, de csapadék még ekkor nem valószínű. Az élénk délies szél viszont a Kemmel egyenes végén szembeszélként jelentkezik majd, mely nagyobb leszorítóerőt eredményezhet a féktávon, így rövidebbet fékezhetnek a pilóták, viszont kis mértékű túlkormányzottság emiatt felléphet. A híres Eau Rouge kanyar tetejére érve is szembeszélbe érkeznek meg a pilóták, mely szintén hathat az autók egyensúlyára, viszont itt a legkisebb hiba is végzetes lehet, ugyanis ezt a kanyart hatalmas tempóban (300 km/h körüli sebességgel), vakon veszik be a pilóták (az autókból nem látszik a kanyar csúcspontja). A célegyenes előtti sikánt megelőző féktávon pedig hátszelet tapasztalhatnak majd a pilóták, mely kisebb leszorítóerőt, illetve kisebb mértékű alulkormányzottságot eredményezhet.

Az időmérőn az előbb említett tényezőkön kívül még egy újabb is szerepet játszhat. Bár meleg lesz,

az Ardennek vonulatai között elterülő pálya időjárása mindig nagyon kiszámíthatatlan,

így az érkező hidegfront előtt esély mutatkozik átmenetileg futó zápor, esetleg zivatar kialakulására, melyek a pálya egyes részeit, vagy akár egészét is elérhetik, de az is előfordulhat, hogy a pálya mellett haladnak el. Ez a csapatok dolgát megnehezítheti, valamint a pálya hőmérséklete is hirtelen visszaeshet. Egy rosszkor időzített kör, mikor megérkezik a csapadék az időmérő végét is jelentheti a még mért kör nélkül álló pilótáknak. Ugyanakkor a csapadék elvonultával a pálya száradása pedig azt eredményezheti, hogy a legjobb körök az utolsó pillanatokban futhatóak, amennyiben a kezdéskor már vizes volt a pálya.

A futamot megelőző délelőtt nagyobb valószínűséggel várható csapadék, mely fellocsolhatja a pályát, így kérdés, hogy az felszárad-e a rajtig. Ugyanakkor a futam közben sem kizárt, hogy időnként kisebb eső kialakuljon, vagy egy-egy futó zápor elérje a pálya egyes részeit. Így akár előfordulhat az is, hogy még átmeneti esőgumikon kell elrajtolnia a mezőnynek, és menet közben kell száraz pályás gumikra váltani, vagy ha mégis felszárad a pálya, akkor futam közben kell majd váltani száraz gumikról intermediate abroncsokra. Ez mindenképp még nagyobb izgalmakat hozhat az amúgy sem unalmas versenypályán. De akár végig száraz is maradhat a pálya, és csak lóghat az eső lába. A hőmérséklet várhatóan 20 fok alatt marad, a felhős időben pedig a pálya felszíne sem lesz sokkal melegebb, így rosszabbak lehetnek a tapadási viszonyok. Ezen a napon már élénk nyugatias szél lehet a jellemző, mely az egyesekben keresztbe fog fújni, így inkább a kanyarokban okozhat némileg kisebb stabilitásvesztést.

Borítókép: Youtube/FORMULA1

Szerző: Berceli Balázs
Megjelent: 2019.08.28 14:25


Hirdetés

Kapcsolódó hírek

F1 2024: Hűvös éjszakák várnak a mezőnyre Las Vegasban
Misztikus atmoszférát varázsolt a reggeli köd
F1 2024: Viharok is beleszólhatnak a Sao Pauló-i Nagydíj hétvégéjébe