Ahogy arról már korábban több alkalommal is cikkeztünk, a szuperszámítógépekkel számolt numerikus időjárás előrejelzések a várható időjárást a korábbi előrejelzések és az azóta beérkezett észlelésekek kombinálásával megbecsült légköri állapot alapján készítik. A kiindulási időpillanat megbecsléséhez egyre több információt "szívnak magunkba" a modellek, melyből évről évre egyre pontosabb prognózisokat tudunk számolni.
A repülőgépes mérések jelentős részben javítják az előrejelzést a többi adatforrással összevetve (forrás: ECMWF)
A műholdas mérések mellett az egyik legfontosabb adatforrás a rendszeres polgári légiközlekedésből származik, szerencsére egyre több légitársaság teszi elérhetővé a flottáiban keletkező meteorológiai méréseket a különböző előrejelző központok számára. Az így keletkező információk óriási növekedést mutattak az elmúlt 10 évben:
A repülőgépes meteorológiai jelentések térbeli és időbeli megoszlása (forrás: EUMETNET)
A kiterjedt adatgyűjtés jelentősen segíti az időjárási modellek kezdeti állapotának, ezzel együtt értelemszerűen a jövőre vonatkozó becsléseinek pontosságát is. Az elmúlt hetekben elrendelt járványügyi intézkedések már most éreztetik hatásukat a turizmusban, így a légiközlekedésben is. A csökkenő légiforgalom ugyan csökkenti a légijárművek által kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségét, ugyanakkor egy nagyon értékes adatforrástól fosztja meg a meteorológusokat.
További információkért érdemes átfutni a képek alatt forrásként hivatkozott prezentációkat.
Szerző: Szente-Varga Bálint
Megjelent: 2020.03.17 19:17