Az időjárás-előrejelzésekbe is belerondít a koronavírus

Kevesebb repülőgépes mérés születik, ami fontos bemenő adata az előrejelző modelleknek.

Ahogy arról már korábban több alkalommal is cikkeztünk, a szuperszámítógépekkel számolt numerikus időjárás előrejelzések a várható időjárást a korábbi előrejelzések és az azóta beérkezett észlelésekek kombinálásával megbecsült légköri állapot alapján készítik. A kiindulási időpillanat megbecsléséhez egyre több információt "szívnak magunkba" a modellek, melyből évről évre egyre pontosabb prognózisokat tudunk számolni.

A repülőgépes mérések jelentős részben javítják az előrejelzést a többi adatforrással összevetve (forrás: ECMWF)

A műholdas mérések mellett az egyik legfontosabb adatforrás a rendszeres polgári légiközlekedésből származik, szerencsére egyre több légitársaság teszi elérhetővé a flottáiban keletkező meteorológiai méréseket a különböző előrejelző központok számára. Az így keletkező információk óriási növekedést mutattak az elmúlt 10 évben:

A repülőgépes meteorológiai jelentések térbeli és időbeli megoszlása (forrás: EUMETNET)

A kiterjedt adatgyűjtés jelentősen segíti az időjárási modellek kezdeti állapotának, ezzel együtt értelemszerűen a jövőre vonatkozó becsléseinek pontosságát is. Az elmúlt hetekben elrendelt járványügyi intézkedések már most éreztetik hatásukat a turizmusban, így a légiközlekedésben is. A csökkenő légiforgalom ugyan csökkenti a légijárművek által kibocsátott üvegházhatású gázok mennyiségét, ugyanakkor egy nagyon értékes adatforrástól fosztja meg a meteorológusokat.

További információkért érdemes átfutni a képek alatt forrásként hivatkozott prezentációkat.

Szerző: Szente-Varga Bálint
Megjelent: 2020.03.17 19:17


Hirdetés

Kapcsolódó hírek

Délre esőt, északra havat hozhat az éjjel érkező ciklon
Több hullámban jön kiadós csapadék a héten
F1 2024: Hűvös éjszakák várnak a mezőnyre Las Vegasban