F1 2019: Milyen időjárás fogadja a mezőnyt a Kaszpi-tenger partján?

Az esőgumikra ezen a hétvégén sem lesz szükség, viszont a szél ismét bekavarhat a pilótáknak.

A hétvégén már az idei Forma-1-es szezon negyedik versenyhétvégéje következik, melyet Azerbajdzsán fővárosában, Bakuban rendeznek meg. Ez a sok helyen szűk utcai pálya önmagában is rengeteg érdekességet tartogat, de az időjárás is fontos tényező lehet. Lássuk, milyen időjárásra számíthatnak a három nap alatt a csapatok:

Péntek:

1. szabadedzés:

Időjárás: gyengén felhős, csapadékmentes
Szél: élénk széllökések kísérhetik a délnyugati szelet
Hőmérséklet: 17-19°C

2. szabadedzés:

Időjárás: napos, csapadékmentes
Szél: élénk széllökések kísérhetik a délnyugati szelet
Hőmérséklet: 15-16°C

Szombat:

3. szabadedzés:

Időjárás: napos, csapadékmentes
Szél: erős széllökések kísérhetik a délies irányú szelet
Hőmérséklet: 16-17°C

Időmérő edzés:

Időjárás: napos, csapadékmentes
Szél: erős széllökések kísérhetik a délies irányú szelet
Hőmérséklet: 16-17°C

Vasárnap:

Futam:

Időjárás: napos, csapadékmentes
Szél: erős széllökések kísérhetik a délies irányú szelet
Hőmérséklet: 18-20°C

Forrás: AzerNews.az

Az időjárás hogyan befolyásolhatja a versenyautók viselkedését?

A hétvége legfontosabb tényezője időjárás szempontjából a szél lehet. Pénteken élénk délnyugati, szombaton és vasárnap erős délies széllökésekre kell számítani, melyek elsősorban a féktávokon okozhatnak gondot. A 2-es kanyar előtti egyenesben így hátszélre kell számítani, mely a féktávon tréfálhatja meg a pilótákat, ugyanis emiatt csökken a leszorítóerő, alulkormányzottá válhat az autó, mely így az ív külső részére sodródhat. Ez itt azért lehet veszélyes, mert nagyon közel vannak a falak. A 4-es kanyar előtti egyenesben és féktávon viszont pont szembeszél várható, mely nagybb leszorítóerőt generálhat a féktávon, ami akár az autó túlkormányzottságát is okozhatja. A pálya leghosszabb egyenesében, valamint a 2-es és 3-as kanyar közti egyenesben pedig az oldalszél miatt kell figyelniük a pilótáknak. Mivel városi pályáról van szó, és keresztező utcák is vannak a pálya vonalára, ezért az épületek közt fellépő csatornahatás miatt az egyenesek rövid szakaszain hirtelen nagyon erős oldalszélbe is belefuthatnak a pilóták, de a csatornahatás érvényesülhet a két széliránnyal párhuzamos pályaszakaszon is. Az óvárosi részen az épületek tövében haladnak el a pilóták, így itt a szél turbulens hatása is jobban érvényesülhet.

Mivel utcai pályáról van szó, így gyakran találkozhatunk poros szakaszokkal, illetve az aszfalt egyenetlenségeivel, melyek alapból megnehezíthetik a versenyzők dolgát. A napos időben ugyanakkor az aszfalt hőmérséklete napközben 35 fok fölé is emelkedhet, de ahogy közeledünk majd a napnyugta felé, úgy csökken a hőmérséklete, viszont a hétvége előrehaladtával a tapadás folyamatosan javulni fog. Továbbá számolnia kell a pilótáknak az égbolton egyre alacsonyabban álló Nap vakító hatásával is, mely az épületek közül elő-előkandikál majd, ahogy telik az idő a délutáni órákban.

Borítókép: 2018's channel

Szerző: Berceli Balázs
Megjelent: 2019.04.24 14:33


Hirdetés

Kapcsolódó hírek

F1 2024: Az időjárás is beleszólhat a Kínai Nagydíj hétvégéjébe
F1 2024: A suzukai tavaszban folytatódik a száguldás
F1 2024: Szeles idő várja a mezőnyt Melbourne-ben